Šviesos Spalva

Šviesos Spalva

2016-02-05 14:51

2014 metų rudenį nuo rugsėjo 19 d. “Menų tilto” galerijos iniciatyva (vadovas Edvidas Žukas), palaikius LDS ir privatiems rėmėjams suorganizavo Vidurio Italijoje, netoli Perudžos XIX amžiaus “Viloje Poggiole” penkių lietuvių tapytojų plenerą. Per trumpą, vos dešimties dienų kelionę dailininkai susipažino su Umbrijos regiono garsiausiais meno paminklais, Asyžiaus, Orvieto miestais, Florencijos įžymybėmis, viduramžių architektūra ir  nuostabia gamta. Mūsų tapytojai susilaukė italų dailininkų dėmesio Perudžos regiono menininkų darbų parodoje, į kurios atidarymą atvyko Lietuvos ambasadorė Italijoje Jolanta Balčiūnienė,  kultūros atašė Irma Šimanskytė ir kiti ambasados darbuotojai.

Šioje parodoje plenero dalyviai: Rimas Bičiūnas, Jonas Daniliauskas, Paulius Juška, Vytenis Lingys, Dalia Kasčiūnaitė pristato 40 paveikslų ir 6 piešinius, kurie gimė Italijos krašto motyvais, ir puikiai atstovavo lietuvių tapybos mokyklą, susiklosčiusią Paryžiaus mokyklos poveikyje.

Įkvėpę gaivaus rudeniško Italijos oro, apžavėti pietų krašto gamtos ir gilių tradicijų  meno grožio, ypač viduramžių ir renesanso, lietuvių dailininkai tapė labai intensyviai, nepamiršdami individualių meninių įgūdžių bei anksčiau įgyto patyrimo. Parodoje „Šviesos spalva“ galima atpažinti kiekvieno dailininko stilių. Tačiau pakitus įkvėpimo šaltiniui, keitėsi vaizdų motyvai, šviesėjo ir skaidrėjo spalvų paletė.

Rimo Bičiūno tapyba alsuoja auksinės pietų saulės karščiu, sustiprėjo geltonos ir raudonos spalvų raiška greta gilių mėlynų, išskyrus subtilių tonų, lengvą, „matisiškos“ dvasios paveikslą „Kiemelis su liūto skulptūra“, stebinantį skaidriais šešėliais. Jo darbams būdinga meistriškai sukomponuotas sudėtingas erdvės planų išdėstymas – pleneriškas, nutapytas drąsiais spalvų sąskambiais. Dailininko improvizacinė laisvė geriausiai atsispindi jo žaisminguose piešiniuose.

Kontrastinių derinių tapybos puoselėtojas Jonas Daniliauskas tapo dar ryškesnis. Jo tapyba praturtėjo naujais motyvais. Jis pateko į savo išsvajotą aplinką kaimo turizmo ūkyje: tarp mylimų naminių gyvulėlių - žirgų, avelių ir paukščių, skendinčių vešlios žalios augmenijos ir mėlyno dangaus apsuptyje. Matyta aplinka inspiravo jo kompozicijų įvairovę ir išradingą netikėtumą, atgaivino spalvų skalę.

Paulius Juška apkerėtas gamtos formų ir linijų ritmo sukūrė įspūdingus medžių kamienų vaizdus, kurie panašūs atlikimo technika, bet juose atskleisti labai skirtingi senų medžių - alyvmedžių ir pinijų - charakteriai. Tai lyg medžių portretai, kurių ilgaamžiškumą lemia Italijos gamta, jos skaidrus ir šiltas oras. Italijos senamiesčiuose jį žavėjo ne vien masyvių tūrių kompaktiškumas, detalių asimetrinis ritmas, bet ir akmens sienų tvirtumo įspūdis, faktūrų įvairovė. Pietų krašto atmosfera dvelkia ir iš jo natiurmorto, savitai užuominomis primenančio itin stiprų formos jausmą italų kultūroje.

Dalios Kasčiūnaitės tapyba  sklidina švelnių subtilių jausmų, palyginus su ankstesne kūryba. Žiūrint į jos paveikslus jauti, kad didžiausią įspūdį dailininkei darė kiparisų grožis: vertikalus jų ritmas, apimlių formų raiškūs tamsūs siluetai. Jos peizažų motyvuose stebina nuostabiais subtiliais spalvos niuansais išreikštas begalinės erdvės įspūdis. Natiurmorte atsispindi egzotiškas požiūris į pietų vaisių gausą ir spalvingumą.

Vytenį Lingį – pakerėjo kalnų atmosfera, skaidrus oras, tirpstanti erdvėje materiali pasaulio substancija, formos ir jų lokalinės spalvos. Tapytojo sąmonėje gimę vaizdiniai tarsi skęsta trapioje sunkiai apčiuopiamoje kalnų dvasioje. Jie kelia įvairias asociacijas. Kartais įsilieja žmonių figūrų bei gyvenimo scenų užuominos, paženklintos dekoratyviai skambančiais raudonos ar geltonos spalvos akcentais arba grakščiomis linijomis. Galima įžiūrėti nuo žemės drebėjimo nukentėjusių Džoto freskų, matytų Asyžiuje, įspūdį. Stiprioji dailininko kūrinių savybė – neapibrėžtos erdvės pojūtis ir jos poezija.

Ypatinga Italijos šviesa pagyvino ir nuskaidrino mūsų tapytojų kūrybą. Tikėtina, kad itališko plenero nuotaika paliks pėdsaką lietuvių dailininkų kūryboje.

                                                                                                                                                                                                                   prof. Nijolė Tumėnienė

 

 

 

.

 

Tags: vytenis, lingys
Svetainių kūrimas: UAB Vilniaus dizaino biuras